اجرای چاه ارت

زیر 5 اهم: 1100000 تومان

زیر دو اهم: 2500000 تومان

زیر یک اهم: 3500000 تومان

سيستم زمين يا گراندينگ GROUNDING يا ارتينگ EARTHING عبارت است از اتصال الکتريکی (با سيم)
تجهيزاتی که :
الف- با برق کار می کنند و بدنه فلزی دارند.
ب- با برق کار نمی کنند ولی بدنه فلزی و هادی دارند.
ج- حتی در بعضی موارد و در کاربردهای خاص با برق کار نمی کنند و بدنه فلزی هم ندارند و عايق هستند .
به درون زمين جهت :
۱٫ تامين حفاظت جانی انسان ها
۲٫ عملکرد مناسب دستگاه ها
۳٫ کنترل نويز
لزامات چاه ارت :
جنس صفحه و ميله ارت :
انتخاب الكترودهاي ميله‌اي يا صفحه‌اي و … بايد براساس مقتضيات محل، انجام گيرد. مقاومت الكترودهاي ميله‌اي تقريباً برابر مي‌باشد كه r مقاومت ويژه خاك و L طول ميله است. براي ميله‌هاي معمول كه مقدار L ، برابر ۱٫۵ تا ۲٫۴۵ متر مي‌باشد، ملاحظه مي‌شود كه الكترود ميله‌اي بدون اتخاذ تدابير تكميلي به هيچ عنوان قادر به ايجاد مقاومت زير ۲ اهم نيست. لذا بايد از الكتروليت مناسبي مانند بنتونيت يا الكتروليتهاي ديگري كه خواص الكتريكي و شيميايي آنها به تأييد مراجع ذيصلاح رسيده است استفاده كرد. در مورد الكترودصفحه‌اي مقاومت با رابطه تقريبي تعيين مي‌شود كه L محيط صفحه الكترود است.
جنس صفحه و ميله :
بنا به توصيه VDE-0140 الويت در بين الكترودهاي موجود به ترتيب زير است:
۱ فولاد گالوانيزه
۲ آهن روكش شده با سرب
۳ مس خالص
۴ ميله فولادي كاپر ولد شده
۵ ميله فولادی با روکش مس (اکسترود شده)
لذا لازم است از ميله فولادي كه داراي روكش گالوانيزه گرم به ضخامت حداقل ۹۰ ميكرون باشد، بعنوان الكترود ميله‌اي و از صفحه مسي با درجه خلوص ۹۹٫۹ % بعنوان الكترود صفحه‌اي استفاده شود. تجربه نشان مي‌دهد الكترودهاي صفحه‌اي نتايج بهتري نشان مي‌دهند.
نحوه اتصال سيم زمين به الكترود ارت :
با توجه به اينكه چگونگي اين اتصال نقش بسيار محسوسي در مقاومت نهايي و دوام الكترود دارد ترجيحاً از جوش انفجاري استفاده شود.
مقطع سيم اتصال دهنده به صفحه :
طبق توصيه VDE و با توجه به شرايط، مقطع سيم رابط بين الكترود و بدنه از رابطه I²k1 بدست مي‌آيد كه ماكزيمم جريان اتصال كوتاه تك فاز است. چنانچه محاسبه اين جريان به هر دلیل امكان‌پذير نباشد، مي‌توان از سيم نمره ۳۵ كه حائز حاشيه اطمينان لازم است، استفاده نمود. در مهندسی برق، واژه زمین یا ارت با توجه به کاربردهای آن دارای معانی متفاوتی است. زمین در یک مدار الکتریکی می‌تواند نقش یک نقطه مبدا را داشته باشد که بر طبق آن بقیه ولتاژهای الکتریکی را اندازگیری می‌کنند. واژه زمین همچنین به مسیری کلی برای بازگشت جریان به منبع نیز اطلاق می‌شود. این واژه در مورد یک اتصال مستقیم به زمین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
یک مدار الکتریکی ممکن است به دلایل مختلفی به زمین متصل شده باشد. در مدارهای قدرت این اتصال‌ها معمولاً برای بالا بردن ایمنی و محافظت افراد یا دستگاه‌ها از تاثیرات معیوب بودن عایقکاری هادی‌ها ایجاد می‌شود. اتصال به زمین در مدارهای قدرت از آسیب دیدن عایق‌های مدار در اثر افزایش ولتاژ بین زمین و مدار جلوگیری کرده و این ولتاژ را در یک حد معین محدود می‌کند. از اتصال زمین برای جلوگیری از افزایش الکتریسیته ساکن در هنگام حمل مواد قابل اشتعال یا تعمیر تجهیزات الکترونیکی نیز استفاده می‌کنند.